Βιβλία για το καλοκαίρι. Μέρος ΄Β

Άσωτοι έρωτες 

Χρήστος Ναούμ

Εκδόσεις Καστανιώτη,


Ένα επείγον τηλεφώνημα στον υπουργό Πολιτισμού Βρασίδα Μπουρμά προκαλεί μεγάλη αναστάτωση: η σύζυγός του Νάντια, γνωστή ψυχίατρος των Αθηνών, έχει απαχθεί. Ο γιος του Αιμίλιος, ένας όμορφος, αργόσχολος νέος, επιδίδεται αμέσως σε εναγώνια αναζήτηση, αλλά τον ερωτεύεται ο υπαστυνόμος που αναμειγνύεται στην έρευνα. Τα πράγματα μπερδεύονται ακόμα περισσότερο έπειτα από μία καταδίωξη, έναν χωρισμό και πολλές άλλες συνωμοσίες της μοίρας.

Το «πολιτικό» τοπίο συμπληρώνουν ο συμβουλάτορας του υπουργού και διαβόητο μούτρο του παρασκηνίου, η χυμώδης Κρητικιά ιδιαιτέρα του και μια δαιμόνια δημοσιογράφος από την Αραβία. Γιατί όμως όλοι αυτοί, αντί να τον στηρίξουν, τον καταβαραθρώνουν; Τι κρύβεται πίσω από τις μίζες και τις υποσχέσεις; Ποιο το μέλλον της Νάντιας και ποιος ο ρόλος της περπατημένης τραβεστί Μπεμπέ;

Η τραγελαφική ιστορία ενός σύγχρονου εθνοπατέρα, που αποδεικνύεται κατώτερος των περιστάσεων στην εποχή της κρίσης.








3 υποθέσεις για τον επιθεωρητή Μονταλμπάνο 

Η φωνή του βιολιού. Το άρωμα της νύχτας. Χάρτινο φεγγάρι

Αντρέα Καμιλλέρι

μετάφραση: Φωτεινή Ζερβού, Φώτος Λαμπρινός

Εκδόσεις Πατάκη 







Με αφορμή τον εορτασμό των 20 χρόνων του επιθεωρητή Μονταλμπάνο, του πολυαγαπημένου ήρωα του Αντρέα Καμιλλέρι, κυκλοφορούν στα ελληνικά για πρώτη φορά σε έναν τόμο τρεις εμβληματικές υποθέσεις του: "Η φωνή του βιολιού", "Χάρτινο φεγγάρι" και "Το άρωμα της νύχτας".

Η "Φωνή του βιολιού" αναφέρεται στην ιστορία μιας δολοφονημένης νέας γυναίκας, ενός μεγάλου μουσικού που ζει σαν ερημίτης και πολλών άλλων. Είναι πάνω απ' όλα μια ιστορία αλλαγών και ο ίδιος ο Μονταλμπάνο, στην προσωπική ζωή του οποίου σημειώνονται εξελίξεις, θα πρέπει να αποφασίσει αν θα αλλάξει τη ζωή του.

Το "Άρωμα της νύχτας" βρίσκει τον Μονταλμπάνο σε μια κρίσιμη καμπή της ζωής του. Η απόλυτη ανάγκη του για μοναξιά δημιουργεί προστριβές και συγκρούσεις με τα αγαπημένα του πρόσωπα. Ταυτόχρονα, και όπως συνήθως, έχει να αντιμετωπίσει μια δύσκολη υπόθεση εξαφάνισης προσώπων που, "εξ επαγγέλματος", παρέσυραν δεκάδες μικρούς επενδυτές και "οικειοποιήθηκαν" τις καταθέσεις τους - χρήματα που συνήθως αποκαλούμε "τους κόπους μιας ζωής".

Στο "Χάρτινο φεγγάρι" ο αστυνόμος Μονταλμπάνο βρίσκεται ανάμεσα σε δύο γυναίκες, δυνατές και επικίνδυνες. Η μία εξωστρεφής, με απίστευτο αισθησιασμό, η άλλη μυστικοπαθής, με νοσηρά πάθη, ικανή ν' αναλάβει τα πάντα και να κρύψει τα πάντα. Παράλληλα, βήματα τυφλά τον οδηγούν στο μυστήριο ενός "πεθαμένου" σπιτιού, όπου, γύρω από ένα πτώμα σε άσεμνη στάση, γίνονται λάσπη και λιμνάζουν βρόμικα νερά σκηνογραφικών και ευερέθιστων παθών...






Νυχτερινή ριβιέρα 

Μυθιστόρημα

Έμιλι Μπαρ

μετάφραση: Χρήστος Καψάλης
Εκδόσεις Ψυχογιός



 

ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΡΙΒΙΕΡΑ ονομάζεται το τρένο που συνδέει το Λονδίνο με την Κορνουάλη. Αυτό το τρένο παίρνει κάθε εβδομάδα η Λάρα Φιντς για να επιστρέψει στη φαινομενικά τέλεια κι ωστόσο αφόρητα βαρετή ζωή της με τον Σαμ. Και σ’ αυτό το ίδιο τρένο θα γνωρίσει τον Γκάι, που θα γίνει ο παράνομος δεσμός της. 
Μια νύχτα, ένας φόνος θα ταράξει τη ρουτίνα της Νυχτερινής Ριβιέρας, και η Λάρα θα εξαφανιστεί χωρίς ίχνος. Μόνο η φίλη της, η Άιρις, αμφισβητεί την επίσημη εκδοχή των γεγονότων και αποφασίζει να την αναζητήσει. Για την Άιρις, αυτή θα είναι η αρχή μιας περιπέτειας που θα την οδηγήσει πολύ μακριά, αποκαλύπτοντάς της παλιά εγκλήματα και σκοτεινά μυστικά. 
Για τη Λάρα, θα είναι το τέλος ενός ταξιδιού που ξεκίνησε πριν από πολύ καιρό. Ενός ταξιδιού που πρέπει να τελειώσει, προτού την καταστρέψει…






Η γεύση της μνήμης


Αναμνήσεις και εξομολογήσεις ενός κριτικού εστιατορίων

Επίκουρος

Εκδόσεις Ίκαρος





 Γεννήθηκα σε μια μονοκατοικία της οδού Ρόδου, κοντά στην Αχαρνών, λίγο πιο πάνω από τις γραμμές του τρένου, στις αρχές του μήνα Μάρτη. Του μήνα που ο κόσμος της γαστρονομίας βρίσκεται στον αστερισμό τού οδηγού Μισλέν, του οποίου τα αστέρια καθορίζουν τις τύχες των εστιατορίων. Για όλους εμάς τους εμμονικούς με το φαγητό, τους γκουρμέ όπως μας αποκαλούν, η χρονιά ξεκινά τότε. Για εβδομάδες ολόκληρες περνάμε τις ώρες και τα λεπτά συζητώντας για σεφ και νέα πιάτα, προγραμματίζοντας ταξίδια σε γαστρονομικούς προορισμούς, ενώ όταν κοιμόμαστε ονειρευόμαστε πουλάδες βουτυράτες της Βρέστης, γεμισμένες με μαύρες τρούφες από το Περιγκόρ. Στον βαθμό λοιπόν που αφιέρωσα τη ζωή μου στο φαγητό και που χαρακτηρίζω τον εαυτό μου, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, έναν επικούρειο κριτικό εστιατορίων, ήταν μοιραίο να γεννηθώ τον μήνα αυτόν, κάτω από γαστρονομικά αστέρια που την εποχή εκείνη της μεταπολεμικής, μετεμφυλιακής, μίζερης και μαυρόασπρης Ελλάδας φαίνονταν σαν ένας πολύ μα πάρα πολύ μακρινός γαλαξίας. Και ήταν επόμενο η γαστρονομική μου μοίρα να είναι προδιαγεγραμμένη. Από τον μπακαλιάρο του Αρίστου στα Λαδάδικα, με τις χοντροκομμένες πατάτες και τις καυτερές τσούσκες, μέχρι την canard a la presse των τριάστερων εστιατορίων του Παρισιού, δεν σταμάτησα ποτέ να αναζητώ γεύσεις και γαστρονομικές εμπειρίες. Και κάθε νέα μπουκιά που δοκιμάζω με φέρνει πίσω σε γεύσεις και οσμές, πρόσωπα και στιγμές που πέρασαν από τη ζωή μου. Η αφήγηση και το συναίσθημα εδώ κάπου συναντώνται: το συναίσθημα, μου προκαλεί την ανάγκη να αφηγηθώ την ιστορία μου, και η αφήγηση αυτή φέρνει μπροστά μου, όλο και πιο ζωντανά, τη γεύση της μνήμης.








Καιροί τέσσερεις

Χριστίνα Καράμπελα

Εκδόσεις Πόλις




 Καιροί τέσσερεις.

Του φθινοπώρου, της μάνας που φεύγει.

Του χειμώνα, του αρσενικού που έρχεται να πάρει.

Της άνοιξης, της τροφού που μένει για να δώσει.

Του καλοκαιριού, της κόρης που ξυπνά.

Ένα γαϊτανάκι σε τέσσερεις πράξεις για τη διεκδίκηση της κόρης από τη μάνα, τον έρωτα του αρσενικού για το θηλυκό, την αέναη αλλαγή των εποχών, τη φύση μέσα στην πόλη, τα περίκλειστα οικογενειακά άφατα και άρρητα που κληροδοτεί η μια γενιά στην άλλη.

Ρεαλισμός και μαγεία, εύπλαστο γλωσσικό ιδίωμα, ένταση, χρώματα, γεύσεις και μυρωδιές. Η Χριστίνα Καράμπελα τιθασεύει τα υλικά του ονείρου, τον λόγο και το συναίσθημα και ζωντανεύει, σε διάλογο με τον μύθο και τα σύμβολα, τέσσερεις αφηγήσεις για τον έρωτα, την αναζήτηση του εαυτού, τις δύσκολες οικογενειακές σχέσεις, την αφοσίωση και την ιδιοτέλεια, το οικείο και το ανοίκειο.








Το μίσος 



 “Ο επιθεωρητής Άντερς Οικονομίδης αισθάνθηκε την κούραση να επιστρέφει ξανά και να καταβάλλει το σώμα του. Ξάπλωσε στο πάτωμα και έκλεισε τα μάτια του. Τρεις γυναίκες δολοφονήθηκαν από έναν άγνωστο, μια σκιά. Ένας μαθητής δολοφονήθηκε από τον Γιόχαν Λινέ, ενώ ο μόνος ζωντανός μάρτυρας που μπορεί να τον καταδικάσει φοβάται να καταθέσει. Ένας μεθυσμένος καρφώνει ένα σπασμένο μπουκάλι στην καρωτίδα μιας γυναίκας για μερικές κορόνες και στη συνέχεια κόβει το μισό αυτί ενός ανθρώπου που βρέθηκε στο λάθος μέρος τη λάθος ώρα. Ένας αστυνομικός εξαφανίζεται από προσώπου γης χωρίς να ειδοποιήσει κανέναν. Τι σκατά συμβαίνει στον κόσμο;”






Ο έρωτας του αμπελουργού

Πόπη Διακαινισάκη

Εκδόσεις Κέδρος




 Τέλη του 19ου και πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Ηράκλειο, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κάιρο, Φλωρεντία, Νέα Υόρκη.

Αμπέλια, μάνα γη και θάλασσα, πλούτος και φτώχεια, γαιοκτήμονες και δουλευτάδες, εθνικότητες, φυλές και μετανάστες, το αμερικανικό όνειρο και η ελληνική πραγματικότητα, πόλεμος, προσφυγιά και ειρήνη, ευημερία και απόγνωση, η εξέλιξη της αρχιτεκτονικής και της τέχνης, οι ανατροπές της ζωής κι ένας έρωτας που γεννιέται σαν σπίθα εκεί κοντά στα ερείπια της Κνωσού και συνεχίζει να σιγοκαίει με φόντο ταραγμένα χρόνια. Η ανθρώπινη ύπαρξη και η αξιοπρέπεια ζυγίζονται, δοκιμάζονται και εξαντλούνται σε στιγμές μικρότητας και μεγαλοσύνης, όπου ο θάνατος φοβερίζει, συνθλίβει και διαφεντεύει τον άνθρωπο. Κι ύστερα η ανάταση, το απρόβλεπτο της ψυχής που ορθώνεται και ξεφαντώνει, σε μια στιγμή που η ζωή θριαμβεύει και πάλι μέσα από τη δύναμη του έρωτα.

Ένα μυθιστόρημα, ένα μωσαϊκό από την ταραγμένη εκείνη εποχή, από τη ζωή και την τέχνη, μέσα από μια απλή ανθρώπινη ιστορία.







Ενυδρείο

Γιώργος Κουτσούκος

Εκδόσεις Κίχλη





 Με φόντο την Αθήνα της κρίσης, ο ήρωας του βιβλίου αναζητεί τον έρωτα στους δρόμους της πόλης. Περιπλανάται σε οδούς, λεωφόρους και πλατείες, ακολουθώντας άγνωστες γυναίκες, τις οποίες προσεγγίζει με τον δικό του, ιδιόμορφο τρόπο. Η αναζήτησή του θα έχει απρόβλεπτες συνέπειες.

Με λεπτή ειρωνεία και αυτοσαρκασμό, ο Παύλος Καρτίνης περιγράφει σε πρώτο πρόσωπο όσα βλέπει περπατώντας στους δρόμους της Αθήνας. Μιας Αθήνας που βουλιάζει, που κάθε μέρα είναι ίδια και διαφορετική, αποκρουστική και γοητευτική. Προσπαθεί να επιπλεύσει σ' ένα σκηνικό σκληρού νουάρ, αλλά οι δρόμοι-ποταμοί τον παρασύρουν στη δίνη τους.

Η εμμονική αναζήτηση του ερωτικού αντικειμένου του πόθου κινεί την πλοκή σε τζαζ ρυθμό, ενώ μέσα από τις ρωγμές της καθημερινότητας αναδύονται θραύσματα των πιο μύχιων επιθυμιών· θραύσματα από τον κόσμο του ονείρου.








Τα μυρμήγκια του Στάλιν

Και άλλες ιστορίες

Κωνσταντίνος Κηπόπουλος

Εκδόσεις Ownbook



 Ένα βιβλίο που προκάλεσε αντιδράσεις πριν καν εκδοθεί. Πρόκειται για μια συλλογή ιστοριών κοινωνικού προβληματισμού και πολιτικού στοχασμού, πασπαλισμένες με λίγη επιστημονική φαντασία. Οι νεαροί αναγνώστες θα περιπλανηθούν σε έναν λαβύρινθο φιλοσοφικών αναζητήσεων, ενώ το ενήλικο κοινό θα επιχειρήσει να εμβαθύνει σε όψεις διάφορων γεγονότων που ίσως δεν είχε επεξεργαστεί μέχρι τώρα.
Τι συμβαίνει άραγε σε μια κωμόπολη που απογοητεύεται από την υπάρχουσα δημοκρατία της και αποφασίζει να δοκιμάσει κατά σειρά τρία διαφορετικά πολιτικά καθεστώτα; Ποια είναι η τύχη ενός επιστήμονα που επιχειρεί, μαζί με τον αδερφό του, να γνωρίσει μια κομμουνιστική κοινωνία μυρμηγκιών;
Τι αντικρίζει ένας φοιτητής όταν, χρησιμοποιώντας τη μηχανή του χρόνου, πηγαίνει στο παρελθόν για να δει τον Μανώλη Γλέζο να κατεβάζει τη σημαία των ναζί από την Ακρόπολη;










Αγορά

Επιτομή

Χρήστος Σπ. Χιόνης

Εκδόσεις Γαβριηλίδης






 Όλοι αυτοί

Καταραμένοι δύο και τρεις φορές
όλοι αυτοί
- παντού πάνω στη γη -
οι οποίοι "λόγω και έργω"
εξαπατώντας μας "παντί τω τρόπω"
χωρίς καμία τύψη και αιδώ
επεξεργάζονται υπέρ αυτών
τη μεθοδευμένη καταστροφή μας
και συνειδητότατα
στερούν από εμάς το παρόν
στο όνομα ενός ανύπαρκτου μέλλοντος.





Κ.Σ.





Σχόλια