Βιβλία για το καλοκαίρι. Μέρος Ά


TÓIBÍN COLM
Η ΔΙΑΘΗΚΗ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ
Εκδόσεις: Ίκαρος

Με τρυφερότητα και θλίψη, με πικρία και οργή, η Μαρία καταθέτει τη δική της εκδοχή του συγκλονιστικού γεγονότος που υπήρξε καθοριστικό τόσο για την ίδια όσο και για την ανθρωπότητα. Γερασμένη, καταπονημένη και εξόριστη, η Μαρία αγνοεί την παράμετρο ανθρωπότητα. Για εκείνη μετράει το ότι το παιδί της πέθανε με τρόπο σκληρό και απάνθρωπο για έναν απροδιόριστο σκοπό, σε μια εποχή αλλαγών και ανακατατάξεων.
Καθώς η ζωή της έχει αρχίσει να παίρνει μυθικές διαστάσεις, η Μαρία αποφασίζει να μιλήσει. Μέσα από τη σπαρακτική αφήγηση των γεγονότων αναδύεται όχι μόνον η τραγική μορφή της μητέρας αλλά και η μορφή της γυναίκας που ασκεί με το ίδιο ήθος και αυστηρότητα την κριτική και την αυτοκριτική.
Η διαθήκη της Μαρίας ήταν στη βραχεία λίστα του βραβείου Μπούκερ για το 2013 και έχει ανέβει με μεγάλη επιτυχία σε θεατρική σκηνή του Λονδίνου.










ECHENOZ JEAN
14
Εκδόσεις : Ίκαρος
Μετάφραση: Αχιλλέας Κυριακίδης





 “Και τότε, μία και μόνο σφαίρα φεύγει από το πυροβόλο, διασχίζει δώδεκα μέτρα αέρα σε επτακόσια μέτρα ύψος και με χίλια το δευτερόλεπτο, μπαίνει στο αριστερό μάτι του Νομπλές και ξαναβγαίνει πάνω απ’ τον αυχένα του, πίσω απ’ το δεξί του αφτί, κι από εκείνη τη στιγμή το Farman, εκτός ελέγχου, πλανάρει για λίγο κι ύστερα παίρνει μια κλίση που γίνεται όλο και πιο κάθετη, κι ο Σαρλ, με το στόμα ανοιχτό, πάνω απ’ τον βουλιαγμένο ώμο του Αλφρέντ βλέπει να τον πλησιάζει ολοένα το έδαφος στο οποίο πρόκειται να συντριβεί ολοταχώς και χωρίς καμία εναλλακτική λύση παρά μόνο ένα θάνατο άμεσο και ανέκκλητο, χωρίς το παραμικρό ίχνος ελπίδας – ένα έδαφος που ανήκει ακόμα στην κοινότητα Ζονσερί-σιρ-Βελ, ένα ωραίο χωριουδάκι της επαρχίας Καμπανία-Αρδένες, οι κάτοικοι του οποίου λέγονται Ζονκαβιδουλιανοί.”

Αφού βιογράφησε με τον ιδιαίτερο τρόπο του την τεχνητή μοναξιά της χαρισματικής ιδιορρυθμίας (Ραβέλ), την καταναγκαστική του δρομέα αντοχής (Ζάτοπεκ) και τη φυσική της μεγαλοφυΐας (Τέσλα), ο Ζαν Εσνόζ, μοναχικός συγγραφέας ο ίδιος στο σύγχρονο λογοτεχνικό προσκήνιο, ανοίγει το πλάνο του ίσα ίσα για να χωρέσουν πέντε φίλοι που παγιδεύονται στα ορύγματα της πιο εξωφρενικά αιματηρής σελίδας στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Εκατό χρόνια μετά από την έναρξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου που έμελλε να στοιχίσει τη ζωή σε δεκαέξι εκατομμύρια ανθρώπους, ο Ζαν Εσνόζ, σε μόλις εκατό σελίδες ενός μυθιστορήματος που αρχίζει με την περιγραφή μιας διπρόσωπης καλοκαιρίας και τελειώνει με τη γέννηση ενός ανθρώπου, εξαερίζει και τις πιο μεφιτικές σελίδες της Ιστορίας με τις απαράμιλλες αφηγηματικές ψιλοβελονιές του και, κυρίως, με τις μαγγανείες του πικρού του χιούμορ που ξορκίζουν το Κακό και την κακή λογοτεχνία.











 ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ , ΤΟ ΧΑΜΕΝΟ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ
 ΤΡΕΧΛΗΣ, ΒΛΑΣΣΗΣ
 ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΚΕΔΡΟΣ



Ανδρέας Κάλβος. Κοσμοπολίτης στο πνεύμα και στην αντίληψη. Επαναστάτης στην καρδιά. Καρμπονάρος. Περιδιαβαίνει στη Φλωρεντία, στη Ζυρίχη, στο Λονδίνο, στο Παρίσι, και πάλι στη Φλωρεντία. Ύστερα Γενεύη, και πάλι Παρίσι, Ναύπλιο, Κέρκυρα, ξανά Λονδίνο, Έσσεξ και, τέλος, Λάουθ.
Τις νύχτες μ’ ένα βαρύ παλτό περπατάει μέσα από δρόμους υπαρκτούς κι ανύπαρκτους. Βρίσκεται στο δρόμο για τη Χίο, την Πάργα, τα Ψαρά, τη Σάμο, το Σούλι. Βάζει τα γιορτινά του και υμνεί τον Βύρωνα, τον Κανάρη, τον Μπότσαρη. Ψάλλει για την ελευθερία, την αρετή, την πατρίδα, τη δόξα, τη νίκη. Είναι γεμάτος έρωτα για τον τόπο του, για τη ζωή, για τη γνώση, για τις Μούσες. Η σιωπή καλύπτει σαν πέπλο τη ζωή του από τη στιγμή που επιστρέφει στην Ελλάδα. Σιωπά και η ποίησή του. Μέσα στην αχλή του χρόνου χάνεται η εικόνα του...
Μια μυθιστορηματική βιογραφία του Ανδρέα Κάλβου που ανασυνθέτει το χαμένο πορτραίτο του εθνικού ποιητή και μας ταξιδεύει στον 19ο αιώνα, στην εποχή του ρομαντισμού, των επαναστάσεων και των μεγάλων κοινωνικών αλλαγών. 


Το μαγεμένο ποτάμι

Γιώτα Γουβέλη
 
 Διόπτρα
 Οι τρεις αινιγματικοί ξένοι που έφτασαν στα μέρη του Λάδωνα εκείνο το μοιραίο καλοκαίρι του 2010 ξεσήκωσαν θύελλες από κοιμισμένα πάθη που ξύπνησαν και σάρωσαν ζωές...
Όλα ξεκίνησαν όταν η δεκαεφτάχρονη Μαρία-Λουίζα μαζί με τη μητέρα της και τον παππού της εγκατέλειψαν τη μακρινή Μαδρίτη και εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα, ελπίζοντας ότι άφησαν για πάντα πίσω τους το σκοτεινό παρελθόν τους και τα μυστικά του. Μα όπως πλέχτηκε ως τώρα το υφαντό, να ξεπλεχτεί δεν είναι μπορετό. Η γνωριμία τους με την παραδοσιακή οικογένεια των Λιακάσηδων παρασύρει τη νεαρή κοπέλα σ' ένα ανίερο ερωτικό τρίγωνο που φέρνει αντιμέτωπους μάνα με κόρη, αδερφή με αδερφό, γιο με εγγονό και αναγκάζει τον γέροντα ιερέα της περιοχής να παραβεί τον όρκο του και να αποκαλύψει μυστικά της θείας εξομολόγησης.
Στις γλιστερές ποταμόπετρες οι Μοίρες στήνουν χορό ζωής και θανάτου...




Αφήστε με να ολοκληρώσω

Γιώργος Γκόζης 

Πόλις, 2014







Στις τηλεοπτικές εκπομπές πολιτικού περιεχομένου, εκείνες όπου η οθόνη είναι τεμαχισμένη σε κομμάτια, που η ελληνική ευρεσιτεχνία τα έχει πατεντάρει ονομάζοντάς τα τηλεπαράθυρα, όμοια με τα κομμάτια του μπακλαβά στο ταψί, ώστε να χωράνε όλους τους προσκεκλημένους, οι παριστάμενοι επιθυμούν διακαώς να πάρουν τον λόγο.

Όταν αυτό συμβεί, ευχαριστούν αρχικά τον παρουσιαστή, που είναι ο καλός τους άνθρωπος. Συχνά επιθυμούν να μιλούν με τους υπόλοιπους προσκεκλημένους διαμέσου εκείνου και μόνο, και όχι απευθείας μεταξύ τους. Σε αυτόν προστρέχουν ικέτες, "Προστατέψτε με, σας παρακαλώ!", όταν νιώθουν ότι απειλούνται από λεκτικές επιθέσεις, όπως αν ήταν διαιτητής σε γήπεδο ή όπως αν ήταν εικόνισμα στο εικονοστάσι, όπως αν ήταν εκείνοι μωρά που τους παίρνει κάποιος το παιχνίδι από τα χέρια ή τον λόγο από το στόμα, αυτοί, ολόκληροι μαντραχαλαίοι με σκεμπέδες, αυτοί που ντύνονται το περισπούδαστο ύφος και το κρυφοκούμπι πουκάμισο με τις κλαδωτές γραβάτες, εν πολλοίς συστημικοί και συστηματικοί τιποτολόγοι, η έλλειψη των οποίων μέχρι και τον πλανήτη θα εξανάγκαζε να μην περιστρέφεται πια.

Και τότε αρχίζουν παράλληλους μονολόγους. Στην ουσία, ό,τι πραγματικά επιθυμούν είναι να ακούνε μόνο τον εαυτό τους και όχι να διαλέγονται. Γι' αυτό και, όταν κανείς τολμήσει να τους διακόψει, εκρήγνυνται κι ωρύονται, "Εγώ δεν σας διέκοψα, αφήστε με να ολοκληρώσω!", αγωνιούν τραγουδώντας στη διαπασών το ρεφρέν "Αφήστε με να ολοκληρώσω! Αφήστε με να ολοκληρώσω!"

Την επόμενη ημέρα, αν όχι την επόμενη ώρα, βρίσκονται καθήμενοι σε άλλο τηλεσταθμό, όπου ελπίζουν ότι κάποιοι άλλοι θα τους επιτρέψουν κάποια στιγμή να ολοκληρώσουν.

Αφήστε τους να ολοκληρώσουν, λοιπόν, ό,τι κι αν είναι αυτό που δεν ολοκληρώθηκε, μια φράση, μια πράξη, ακόμα κι ένα βιβλίο που, έστω και με καθυστέρηση δέκα ετών, επιτέλους ολοκληρώθηκε.

 

 

  ΤΟ ΑΥΡΙΟ ΑΡΓΕΙ ΠΟΛΥ 

ΒΑΗΝΑ ΕΛΕΝΗ

ΔΙΟΠΤΡΑ

Ο Πειραιάς, ένα σωστό μελίσσι. Άνθρωποι πηγαινοέρχονταν ασταμάτητα, χαμάληδες λεροί, αριστοκράτες καλοντυμένοι, ναυτικοί λίγο πριν μπαρκάρουν, μικροπωλητές που διαλαλούσαν την πραμάτεια τους και εκατοντάδες εξαθλιωμένοι χωριάτες, που είχαν φτάσει μέχρι εκεί αναζητώντας μια καλύτερη μοίρα. Ορισμένοι, με μάτια πυρετώδη, πάλευαν να εξασφαλίσουν το πολυπόθητο εισιτήριο για τη γη της επαγγελίας- άλλοι αποχαιρετούσαν συγγενείς με αγκαλιές και φιλιά.
«Να μας γράφεις, να μη μας ξεχάσεις», έλεγε μια κακοπαθημένη γυναίκα στον γιο της. «Να προσέχεις, να μην αρρωστήσεις!»
«Μάνα, μόλις τακτοποιηθώ, θα φροντίσω να έρθετε και οι υπόλοιποι!»
Στις αρχές του περασμένου αιώνα τρία αδέλφια εγκαταλείπουν τον θεσσαλικό κάμπο για να μεταναστεύσουν στην Αμερική. Εκεί, σε μια μικρή κάμαρα περνούν τα πρώτα δύσκολα χρόνια κάνοντας όνειρα και αναζητώντας το ταίρι τους. Η Κατίνα αναγκάζεται να αποδεχτεί την επιλογή των αδελφών της και βιώνει την καταπίεση, μακριά από τον άντρα που πραγματικά αγαπάει. Καθώς ο καιρός περνάει, τα συναισθήματα ξεχειλίζουν και υπερβαίνουν τη λογική. Παράλληλα, τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα χαρακώνουν τα μονοπάτια των ηρώων: η οικονομική καταστροφή του ’29, η άνοδος του ναζισμού και τελικά το ξέσπασμα του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου.
Τα πάντα μοιάζουν οριστικά χαμένα, όμως έρχεται η μοίρα να αποδώσει δικαιοσύνη και να χαρίσει ελπίδα σε δύο ανθρώπους που ήταν γραφτό να ζήσουν για πάντα μαζί.





Τεφτέρι



ΒΙΝΙΤΣΙΟ ΚΑΠΟΣΕΛΑ




Τεφτέρι
 Εκδόσεις: Καστανιώτη



 Ο Βινίτσιο Καποσέλα διέσχισε τους δρόμους της Ελλάδας τη χρονιά της οικονομικής κατάρρευσης. Συνάντησε ό,τι απομένει από τους θρυλικούς ρεμπέτες στις ταβέρνες της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Κρήτης, συλλαμβάνοντας οράματα, μέθη, μαγείες και ψευδαισθήσεις σ’ ένα μικρό σημειωματάριο, το Τεφτέρι του. Ο Καποσέλα διηγείται μια άγνωστη Ελλάδα, βασανισμένη και περήφανη, που ανακαλύπτει ξανά το ρεμπέτικο ως μουσική της κρίσης. Σελίδα τη σελίδα, το Τεφτέρι είναι η μεταγραφή των χρεών και των πιστώσεων που πρέπει να κάνουμε για να «μάθουμε το επάγγελμα της επιβίωσης». Ο κατάλογος των λογαριασμών με κόκκινο χρώμα, που όλοι έχουν με τη ζωή και τον θάνατο. Γιατί, ήδη από την αρχαιότητα, ό,τι προέρχεται από την Ελλάδα είναι μέρος του παγκόσμιου, μας μιλά για τον άνθρωπο και το πεπρωμένο του, εκεί όπου γεννήθηκε. Όταν ξεπέρασε τις ανάγκες της ζωής και εφηύρε την τέχνη, τη γιορτή και το παιχνίδι. Όταν σήκωσε το κεφάλι κι έγινε άνθρωπος.






Άγριο κυκλάμινο
Kimberley Freeman
Εκδόσεις: Διόπτρα




 Mια συναρπαστική, πολυδιάστατη ιστορία από την επιτυχημένη συγγραφέα του best seller Ο Λόφος με τα Αγριολούλουδα.
1891: Η νεαρή Τίλι παραπαίει ανάμεσα στον τρόμο και στις ενοχές της, όταν το απατηλό της όνειρο για έναν ευτυχισμένο γάμο γίνεται τελικά εφιάλτης. Αποφασισμένη να απομακρυνθεί όσο περισσότερο μπορεί από τις Αγγλονορμανδικές Νήσους, δίνει στον εαυτό της μια καινούρια ευκαιρία και δέχεται μια θέση εργασίας στο Μόρτον Μπέι της Αυστραλίας, ως γκουβερνάντα της Νελ, της έφηβης κόρης του διευθυντή των τοπικών φυλακών.
Η Τίλι πρέπει να κρατήσει το παρελθόν της κρυφό και να καταπολεμήσει την ερωτική έλξη που νιώθει για τον πατέρα της μαθήτριάς της, τον Στέρλινγκ Χολτ, αλλά δεν γνωρίζει πως η Νελ παρακολουθεί κάθε της κίνηση και την καταγράφει σε μικρά ημερολόγια που κρύβει σε όλο το σπίτι.
2012: Η επιτυχημένη μυθιστοριογράφος Νίνα Τζόουνς αντιμετωπίζει μια επαγγελματική κρίση, καθώς πιστεύει ότι δεν μπορεί να ολοκληρώσει το τελευταίο της βιβλίο, ενώ συγχρόνως παλεύει και με τις απογοητεύσεις της προσωπικής της ζωής.
Όταν μια καταιγίδα προκαλεί ζημιές στο σπίτι της στο Νησί της Φωτιάς, αποφασίζει να εγκατασταθεί εκεί για ένα διάστημα, ώστε να επιβλέψει τις επισκευές: είναι η ιδανική δικαιολογία για να αφήσει τα προβλήματά της πίσω της, στην ενδοχώρα. Η Νίνα θα ανακαλύψει, κρυμμένες μέσα στους τοίχους του παλιού σπιτιού, μερικές σελίδες από το ημερολόγιο της προγιαγιάς της. Και τότε, αρχίζει να ξετυλίγεται ένα μυστήριο, το οποίο η Νίνα είναι αποφασισμένη να λύσει.
Παρόλο που μια μεγάλη χρονική απόσταση χωρίζει αυτές τις δύο ιστορίες, το παλιό σπίτι θα αλλάξει τη ζωή των δύο γυναικών. Η Νίνα θα ανακαλύψει πως τα μυστικά δεν μένουν ποτέ κρυφά μέχρι το τέλος, ενώ η Τίλι θα μάθει πως αυτό που έχει περισσότερη σημασία είναι να εμπιστεύεσαι την καρδιά σου.





ΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ - Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΒΙΚΤΟΡΙΑΣ ΜΠΕΡΓΜΑΝ 1


ΕΡΙΚ ΑΞΛ ΣΟΥΝΤ

























































 Εκδόσεις: Ψυχογιός


Όταν ο Σάμουελ Μπάι ήταν παιδί, πολεμούσε στις άγριες συγκρούσεις της Σιέρα Λεόνε στην Αφρική. 
Όταν η Βικτόρια Μπέργμαν ήταν παιδί, ένα ανεξιχνίαστο τραύμα σφράγισε την ύπαρξή της και, σαράντα χρόνια μετά, δε λέει να κλείσει. 
Αυτοί οι δύο στιγματισμένοι άνθρωποι μοιράζονται το ίδιο πρόβλημα: παρουσιάζουν συμπτώματα σοβαρής διαταραχής της προσωπικότητας, και η ψυχοθεραπεύτρια Σοφία Ζέτερλουντ προσπαθεί να τους βοηθήσει. Την ίδια περίοδο ένα αγόρι βρίσκεται νεκρό σε ένα πάρκο στο κέντρο της Στοκχόλμης, με εμφανή σημάδια από βασανιστήρια. Το αγόρι ήταν μετανάστης, και η υπόθεση περνάει γρήγορα σε δεύτερη μοίρα. Παρ’ όλα αυτά, η κακοποίηση που υπέστη ήταν τόσο βάναυση, ώστε η ντετέκτιβ Ζανέτ Σίλμπεργ να αναρωτιέται πόσο πόνο μπορεί να αντέξει κανείς προτού μετατραπεί και ο ίδιος σε θηρίο. 
Οι δρόμοι της Σοφίας και της Ζανέτ διασταυρώνονται. Καθώς οι δύο γυναίκες συνδέονται όλο και περισσότερο, η παράνοια κι ένα σωρό ανατριχιαστικά μυστικά έρχονται να απειλήσουν την ειδυλλιακή ατμόσφαιρα του Παλιού Ενσέντε, στα προάστια της σουηδικής πρωτεύουσας. 
ΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ είναι ένα θρίλερ γύρω από την προδοσία και το κακό που αυτή μπορεί να προκαλέσει στους ανθρώπους. Χωρίς προηγούμενο στη σκανδιναβική λογοτεχνία, αυτό το συγκλονιστικό μυθιστόρημα είναι το πρώτο μέρος της Τριλογίας της Βικτόριας Μπέργμαν, η οποία έχει μεταφραστεί σε 34 χώρες και αποτελεί ήδη ένα σαρωτικό εκδοτικό φαινόμενο.




…και δυο λόγια από τον συγγραφέα
Πώς μπορείτε να γράφετε τόσο τρομερές ιστορίες χωρίς να επηρεάζεστε εσείς οι ίδιοι;
Είναι χειρότερο να διαβάζεις για τη βία παρά να γράφεις γι’ αυτήν. Τα βιβλία είναι βίαια και τα περισσότερα σχόλια των αναγνωστών μας λένε ακριβώς αυτό: ότι παραείναι βίαια. Όμως, παρότι πρόκειται για μυθοπλασία, δε διαφέρουν από τον πραγματικό κόσμο. Η πραγματικότητα είναι συχνά πολύ πιο σκληρή απ’ ό,τι μπορούμε εμείς να φανταστούμε.
Όπως και το περιεχόμενο των βιβλίων, τα εξώφυλλα είναι εξίσου δυνατά. Πώς προέκυψε αυτό;
Τα εξώφυλλα είναι έργα του Καρλ Λάρσον. Για παράδειγμα, το εξώφυλλο από το ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ είναι από τον πίνακα Το δωμάτιο της μητέρας και των μικρών κοριτσιών, όπου στο πρόσωπο του κοριτσιού έχει προστεθεί μια νεκρική μάσκα. Τα εξώφυλλα τα φτιάξαμε εμείς. Είμαστε καλοί στο Photoshop.
Είναι δύσκολο να γράφετε μαζί;
Γράφουμε κεφάλαιο παρά κεφάλαιο και συμπληρώνουμε ο ένας τον άλλον. Θα νιώθαμε περίεργα αν έπρεπε να γράψουμε χωριστά. Το διασκεδαστικό κομμάτι της γραφής θα χανόταν. Να μη μοιράζεσαι την επιτυχία, να μην έχεις σε κάποιον να πεις ένα «γ#@^ το» όταν δέχεσαι κριτική. Ο ένας διορθώνει τον άλλο. Τσαλακώνουμε τα κείμενα σε μπάλες γράφουμε ξανά, και ξανά ώσπου στο τέλος δεν ξέρουμε ποιος έγραψε τι.
(Απόσπασμα από συνέντευξη του Έρικ Αξλ Σουντ στο www.storytel.se)





Σχόλια