Μίτση Πικραμένου: «Δὲν ἔκαμα στὴ ζωὴ ὅ,τι ἤθελα, μὰ τόσο μπόρεσα!»


Η Μίτση Πικραμένου,παρουσίασε στην Πάτρα στις 17/02 και ώρα 8:30, στο Επίκεντρο, το τελευταίο της βιβλίο, Η βιογραφία του Ίωνα Δραγούμη «Δὲν ἔκαμα στὴ ζωὴ ὅ,τι ἤθελα, μὰ τόσο μπόρεσα!», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γιάννης Πικραμένος. Με την ευκαιρία αυτή μίλησε στο postin.gr



Της  Κατερίνας Σαμψώνα
 
Μετά την Πηνελόπη Δέλτα και τον Παύλο Μελά, στα ράφια των βιβλιοπωλείων έρχεται να τοποθετηθεί ο Ίων Δραγούμης. Τι σας προσέλκυσε στη προσωπικότητά του ώστε να ασχοληθείτε μαζί του;
Ο Ίων Δραγούμης ήταν πάντοτε ένα πρόσωπο που με εντυπωσίαζε και ήθελα να τον γνωρίσω. Μέσα από την Πηνελόπη τον είδα πιο ολοκληρωμένα και δεν πίστευα στα μάτια μου. Έτσι αποφάσισα να τον μελετήσω διεξοδικά. Ήμουνα τυχερή και είδα στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη αρχεία, αλληλογραφία και δυο τόμους ανέκδοτο ημερολόγιό του. Αυτό το υλικό συγκεντρωμένο δεν είχε χρησιμοποιηθεί έως τώρα. Φυσικά η βιογραφία που παρουσιάζω είναι περιληπτική. Ο Ίων Δραγούμης είναι από τους πολυγραφότερους Έλληνες ως προς τον εαυτό του, γιατί στα ημερολόγια και στις επιστολές του καταγράφει τα πάντα. 

Τι σας έκανε εντύπωση στη προσωπικότητα του Ίωνα Δραγούμη;

Οι τακτικές εναλλαγές στη διάθεσή του, που οφείλονταν σε όσα αντιμετώπιζε. 

Περιγράφοντας τη ζωή του, εμπλέκονται και άλλες προσωπικότητες της τότε πολιτικής και κοινωνικής ζωής της Ελλάδας. Θεωρείτε ότι διαφέρει η πολιτική σκηνή του τότε με το τώρα; 

Ασφαλώς και διαφέρει. Τότε οι περισσότεροι άνθρωποι που εμπλέκονταν με τα κοινά είχαν ιδεολογία και φιλοδοξία να διορθώσουν τα κακώς κείμενα. Εάν δεν πέθαιναν στην ψάθα, όπως ο Νικόλαος Πλαστήρας, δεν έφευγαν πλουσιότεροι. Τώρα συνήθως δράττονται της ευκαιρίας να αποκτήσουν περιουσία. Μας το απέδειξαν τον τελευταίο καιρό. 

Είναι δύσκολη η έρευνα προκειμένου να καταγράψει κάποιος τη βιογραφία ενός προσώπου; Μπορεί να παραμείνει ανεπηρέαστος από τα τυχόν σχόλια και ντοκουμέντα που μπορεί να υπάρχουν στα πέρασμα των χρόνων; 

Μα πρωταρχικό καθήκον του συγγραφέα είναι να εξετάσει ακριβώς αυτά τα σχόλια και να βρει για ποιο λόγο διατυπώθηκαν. Πολλές φορές είναι σωστά όσα λέχθηκαν. Η έρευνα δεν είναι δύσκολη εάν γνωρίζεις όσα οι ίδιοι οι βιογραφούμενοι έχουν γράψει και εκείνα που έχουν ανακαλύψει οι ερευνητές που ασχολήθηκαν μαζί τους. Χωρίς αρχειακό υλικό, έρευνα δεν μπορεί να υπάρξει. 

Γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τις βιογραφίες και όχι με το μυθιστόρημα στη κλασική του μορφή; 

Θα γίνει και αυτό, αλλά πάντοτε θα βιογραφούνται πρόσωπα. Αυτά είναι που διαμορφώνουν τις καταστάσεις. Για φανταστείτε, για παράδειγμα, να μην είχε γίνει η Μικρασιατική καταστροφή. Η Ελλάδα θα ήταν μια χώρα πολύ διαφορετική και οι Έλληνες της Μικράς Ασίας δεν θα υφίσταντο τον εξανδραποδισμό που υπέστησαν. Ως χώρα έχουμε περάσει πάρα πολλά και φοβερά. Πρέπει να τα γνωρίζουμε, μπας και φροντίσουμε να μην ξανασυμβούν.

Έχετε νιώσει να παρασύρεστε από τις ζωές των ανθρώπων για τις οποίες γράφετε; Να νιώθετε και εσείς μέρος της ιστορίας τους; 

Φυσικά και το νιώθω κάθε φορά. Έχω γίνει κι εγώ Πηνελόπη και Παύλος και Ίων. Η πρωτοπρόσωπη γραφή σε κάνει να μπαίνεις στο πετσί του ήρωα, αλλιώς πώς θα τον καταλάβεις; 

Έχετε βρει το επόμενο πρόσωπο με το οποίο θα ασχοληθείτε;

Η επόμενη βιογραφία είναι η Λουΐζα Ριανκούρ, ένα πρόσωπο που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην Ελλάδα μετά το 1900 έως το 1941 που πέθανε. Είναι έτοιμη και ελπίζω ότι θα κυκλοφορήσει το Πάσχα, ολοκληρώνοντας μια τετραλογία που αναφέρεται στις αρχές του εικοστού αιώνα. Ύστερα, οι αναγνώστες θα με ακολουθήσουν σε ένα διαφορετικό ταξίδι από τον δέκατο έκτο αιώνα και μετά. Με οδηγούς τον Άγιο Γεράσιμο της Κεφαλονιάς και τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο θα γνωρίσουν κάποια από τα βάσανα του ελληνικού λαού έως τις μέρες μας. Και τα δύο βιβλία είναι έτοιμα.


Η Μίτση Πικραμένου για τον Ίωνα Δραγούμη στη Κατερίνα Σαμψώνα from katerina sampsona on Vimeo.





Δημοσίευτηκε στο http://www.postin.gr/main/faces/item/7071-%CE%BC%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B7-%CF%80%CE%B9%CE%BA%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%85-%C2%AB%CE%B4%E1%BD%B2%CE%BD-%E1%BC%94%CE%BA%CE%B1%CE%BC%CE%B1-%CF%83%CF%84%E1%BD%B4-%CE%B6%CF%89%E1%BD%B4-%E1%BD%85,%CF%84%CE%B9-%E1%BC%A4%CE%B8%CE%B5%CE%BB%CE%B1,-%CE%BC%E1%BD%B0-%CF%84%CF%8C%CF%83%CE%BF-%CE%BC%CF%80%CF%8C%CF%81%CE%B5%CF%83%CE%B1-%C2%BB.html

Σχόλια